Recensie door Psychologe Kim De Ridder

Vijf dagen geleden ontving ik het boek van Ann. Gisteren las ik het in één ruk uit. Ondanks dat ik net twee boeken van bestsellerauteur Griet Op de Beeck uitgeleend had gaf ik ‘Ik was het haar verschuldigd’ voorrang. Ik begon te lezen en kon niet meer stoppen. Ik werd volledig meegesleept in het verhaal dat Ann schrijft. Dankzij haar rijke omschrijvingen zag ik de film van het leven van dat kleine meisje(en soms ook mijn) leven voor mijn ogen afspelen tijdens het lezen.

Het gaat niet om een perfect geschreven boek, het gaat om het oprechte verhaal, het gaat om de boodschap die Ann doorgeeft en om de emoties die haar boek teweegbrengt. Ik vind het prachtig hoe onomfloerst ze dit verhaal neergeschreven heeft. Geen al te ingewikkelde woorden en zinnen, maar krachtige, klare taal. Er heeft geen redacteur aan gesleuteld om het ‘beter’ te maken, het is puur en pakkend. Haar zinnen gingen recht naar mijn hart.

Haar boek heeft me geraakt, misschien wel zoals nog nooit eerder een boek me raakte. Ik dacht tijdens het lezen aan veel van mijn cliënten die een moeilijke thuissituatie doormaakten.

In het eerste deel van het boek herkende ik het kleine meisje dat zich niet altijd gezien en geliefd voelde, dat soms dingen hoorde en zag die eigenlijk niet hoorden, dat om moest gaan met situaties waar ze niet voor koos, dat leerde zich sterk te houden en flink te zijn, en een te grote verantwoordelijkheid op zich nam. In het tweede deel herkende ik een ontwikkelende vrouw die op zoek is naar zichzelf, het anders en beter wil doen en zichzelf daardoor veel druk oplegt, soms worstelt in relaties, haar emoties eindelijk leert voelen en benoemen, en met vallen en opstaan haar eigen weg bewandelt…

Ik vind het prachtig hoe Ann bestaansrecht en erkenning geeft aan dat kleine meisje dat zoveel gemist heeft. Ze durft naar zichzelf kijken, haar slachtofferschap erkennen en tegelijk durft ze in de spiegel kijken en reflecteren over haar eigen aandeel. Deze beide kanten waren nodig opdat ze zich steeds meer kon ontwikkelen als volwassen vrouw. Het is een verhaal over onrecht, eenzaamheid en verdriet, over hoe de pijnlijke familiegeschiedenis zich generatie na generatie herhaalt, maar ook over liefde en helen, over het doorbreken van de cirkel, met vallen en opstaan.

Bedankt Ann, om mij en vele anderen met dit kwetsbaar boek te inspireren.

Ook benieuwd naar het boek van Ann? Je kan het bestellen door haar een berichtje te sturen via ann@youcann.be

Bestel het boek